Vosjes dragen zorg voor zichzelf en elkaar
Ondersteuning
Het volledige team zorgt voor een veilige, open en respectvolle leer- en leefomgeving en helpt alle leerlingen om de leerstof efficiënt en zelfstandig te verwerken. Daarnaast ondersteunen we hen in hun zoektocht naar persoonlijke interesses en talenten om zo een juiste studiekeuze te kunnen maken. Ten slotte stimuleren we hen om op een gezonde manier in het leven te staan.
Indien deze basiszorg niet volstaat, kan er via de leerlingbegeleiders een individueel zorgplan worden opgemaakt.
Engagement
Om ervoor te zorgen dat de ondersteuningsmaatregelen hun effect niet missen, vragen we ook van leerlingen en hun ouders een vorm van engagement.
Voor leerlingen betekent dit concreet dat ze de gemaakte klas- en schoolafspraken nakomen, zich respectvol gedragen tegenover het schoolteam en medeleerlingen, zich ten volle inzetten en indien nodig ondersteuning vragen.
Aan de ouder(s) vragen we betrokkenheid bij het schoolgebeuren, de professionaliteit van leerkrachten te erkennen en de eventuele zorgvraag van hun kind bekend te maken.
Brede basiszorg = begeleiden op de klasvloer
Leren leren
We creëren van een krachtige, positieve en veilige leeromgeving
We reiken leerstrategieën aan
We geven stimulerende feedback
Onze leraren voorzien algemene en vakspecifieke studietips, hebben zicht op de sterktes en noden van hun leerlingen, doen aan proces- en productevaluatie, hebben oog voor de taakbelasting van leerlingen, bieden remediëring en herhalingslessen aan, plannen opdrachten/evaluaties in overleg met de klasgroep, …
Leren kiezen
We begeleiden in de zoektocht naar interesses en talenten
We ondersteunen bij het maken van de juiste studiekeuze
Leerlingen kunnen bij hun leraren terecht voor info over de studierichtingen, nemen deel aan studiekeuzenamiddagen, demolessen, de SID-inbeurs en de studiekeuzebeurs. Ze kunnen hun keuze bespreken tijdens de individuele contactmomenten.
Leren (samen)leven
We creëren van een veilig klasklimaat
We streven naar welbevinden en betrokkenheid
Leraren waken over de navolging van de klas- en schoolafspraken en zetten in op betrokkenheid door o.a. begeleiding op maat te bieden, in gesprek te gaan over het welbevinden tijdens individuele contactmomenten, inspraak te geven in de schoolwerking en leerlingenparticipatie te stimuleren. Tijdens de teambuildingsdagen, projectweken en GWP’s wordt volop ingezet op groepsvorming en organiseren we activiteiten waarbij we werken aan sociaal-emotionele vaardigheden, zoals over de streep, omstaanderstraining, …
Uitdaging bieden en begeleiden zit in onze genen
Durf
Durf jezelf te zijn, vertrouwen te geven, op te komen voor jezelf en anderen, kritisch te zijn en vragen te stellen, keuzes te maken, horizon te verruimen, creatief te zijn, fouten te maken…
→ teambuilding, cirkelgesprekken, herstelgericht werken, paarsdag, schoolfeest, leerlingenraad
Nieuwsgierigheid
Wees nieuwsgierig naar de ander, naar je eigen kunnen, naar wat buiten je comfortzone ligt en naar tools die je veerkracht, doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen verhogen.
→ GWP’s, onderzoekscompetenties, projectweken, extra- murosactiviteiten, middagactiviteiten, flex-uren
Ambitie
Stel jezelf uitdagende doelen, vertoon voldoende inzet en doorzettingsvermogen, leer uit je fouten, omring jezelf door vrienden die je positief stimuleren, draag bij tot een veilige, verdraagzame schoolomgeving, toon engagement, ga op zoek naar een gepaste studiekeuze en –methode als springplank naar een mooie toekomst.
→ coachinggesprekken, leerlingenparlement, studiekeuzebegeleiding, leren leren, dag van het engagement, snuffelstage